Moderna myter och riter i Sverige

Här kan du diskutera på svenska samma ämnen som tas upp i de engelspråkiga forumen ovan. Inget ämne är för stort eller för litet, och allt relaterat till mytologi, religion, psykologi eller filosofi är högst välkommet. - Forumet er öppet igen med en tillfällig moderator.

Moderator: Margo Kistemaker

Locked
SkiaOura
Associate
Posts: 222
Joined: Wed May 21, 2003 5:00 am
Location: Stockholm, Sweden.

Post by SkiaOura »

Hej allihopa!

Svenskan, jättekul att du är kvar.
Det låter verkligen intressant det där med att uttrycka passager och förändringar med riter och konst. Det är kanske så att viljan att göra detta är en naturlig följd av en inre utveckling? Jag menar att jag tänker mig att man först, som barn kanske, lär sig de riter och initiationer som redan finns (förhoppningsvis) i samhället omkring oss. Dessa ritualer är mycket värdefulla och kan ta ett helt liv att förstå sig på.
Men sen kommer också insikten om att vi alla är individer med, faktiskt, rätt olika upplevelser. De gamla ritualerna räcker inte alltid till, om vi inte ska forcera våra upplevelser och känslor in i gamla mallar. Då blir det till att skapa nya riter och uttrycksformer.

Jag tänker mig denna process lite som en hjältes resa. Hjälten far iväg och hämtar nya värdefulla redskap tillbaka till sin by.
På ett sätt är denna resa och dessa redskap ett uttryck för hjältens individuella natur, men hjälten räddar och förnyar även sin omgivning.
Det närmaste exemplet som jag kommer på nu är Freud och psykoanalysen. Freud gav oss nya, kanske mer nutidsenliga, uttrycksätt för våra känslor. Han och de som följde skapade inte bara en relativt ny mall med vilken vi tolkar våra liv, drömmar och relationer, utan också nya vägar och initiationer (psykoterapi och psykiatri) för vårt välbefinnande.

Jag tycker att det är mycket intressant att fundera över vilka våra moderna myter är och vilka riter vi använder oss av idag. Hur gör vi i Sverige, välfärdens och trygghetens påstådda krona, när livet och döden stormar omkring oss?

God fortsättning på året till er alla!

Julia.


Locked