Clanmoeder.

Heb je vragen, opmerkingen, kritiek of stellingen n.a.v. het werk van Joseph Campbell? Weet je meer over mythologie, symbolen, religies, mystiek, Godinnen en Goden of 'De weg van de Held(in)'? Wil je iets zeggen of vragen over thema's die m.n. in Nederland relevant zijn? Plaats het hier.

Moderator: Gerard

Locked
Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Clanmoeder.

Post by Gerard »

Joke stuurde een gedicht. Ik plaats het hierbij.


Zij die vooruit ziet

Moeder, leer me het stralende licht
van de sterren te zien.
De gezichten van de Ouden,
in deze en verre werelden.

Toon me hoe ik ieder visioen
dat aan mij verschijnt, moet verwelkomen.
Help me de waarheid te zien in elk detail
en zo mysteries te onthullen.

Leidt mij door de Droomtijd
van veranderende tijd en plaats
en laat me deze visioenen delen
met ieder geloof en ras.

Poortwachterster van alle dimensies,
Uw medicijnwegen zoek ik.
Zij kunnen de visioenen aarden
en mij helpen deze innerlijke waarheid
vandaag nog te aanvaarden.


Uit: De Dertien oorspronkelijke Clanmoeders
Van Jamie Sams
Uitgeverij: Altamira-Becht
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

"Het boek De 13 Oorspronkelijke Clanmoeders, is geschreven door Jamie Sams. Dit is een nalatenschap voor vrouwen van elk geloof en van alle volkeren en rassen over de hele wereld. Dit boek schenkt ons de vrouwelijke spirituele lessen die de Inheemse Amerikaanse vrouwen gedurende duizenden jaren mondeling aan elkaar hebben doorgegeven. Wij kunnen dit boek gebruiken om onze talenten gaven en kwaliteiten te ontwikkelen en in te leren zetten voor een liefdevollere wereld."
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Image
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

"Een nieuwe mythologie?

Hoe heerlijk is het, dit gedwongen stilvallen, ik beweeg me voornamelijk tussen de bank en deze plaats hier voor mijn computer. Ik lees ontzettend veel, ook al weer heerlijk, en daarover wil ik nu iets kwijt. Iets dat ik tegenkwam in gesprekken tussen Bill Moyers en Joseph Campbell. Jullie kennen dat vast wel, het gevoel dat je soms bij een boek hebt, dat het lijkt alsof het jouw gevoelens vertegenwoordigd, alsof het precies beschrijft wat er in je leeft. Wat je opeens een vogelperspectief verschaft op je eigen leven.

Welnu Joseph Campbell wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste deskundige op het gebied van de mythologie. Door de vragen die Bill Moyers aan hem stelt komen er een veelheid aan onderwerpen aan de orde. Hij zocht zijn leven lang naar de overeenkomsten tussen de grote wereldmythen die ten grondslag liggen aan religie's. Ik maak meteen een sprong naar een van zijn conclusies.

De huidige sameleving mist mythe's. De 3 oudtestamentische religie's b.v. die ons opzadelen met regels en wetten die twee of zelfs drieduizend jaar geleden golden, ( toen de mens zich overeind moest zien te houden binnen een groep die daarbuiten vele vijanden had, die de natuur als iets zag wat overheerst moest worden), hebben voor deze tijd geen waarde meer.

We hebben nu geen strikt sociologische mythologie meer nodig, waar we ons verbonden weten met een bepaalde samenleving. Dat brengt, zoals we om ons heen zien, al die oorlogen voort. Oorlogen tussen volkeren die vanuit dezelfde mythologie een god gecreeerd hebben met alleen een ander gezicht, andere regels. Je kunt het vergelijken met de software voor een computer. Ieder wil hetzelfde doel bereiken maar gebruikt hiervoor andere software.

De mythologie die we nu nodig hebben zou er een voor de planeet moeten zijn, niet voor één samenleving, groep of volk. Tot nog toe zijn mythologien in een bepaalde groep of samenleving ontstaan, op een begrensd gebied. Onze samenleving nú is de wereld. Alle volkeren, alle rassen, alle culturen en ook, de ons omringende natuur en, zoals ons de laatste dagen herhaaldelijk verteld wordt, ons klimaat.

Maar nu we de aarde, vanuit de ruimte gezien hebben, nu we weten hoe afhankelijk we van haar zijn, hoe fragiel ons ecosysteem is en wijzelf zijn. Nu we ook over internet kunnen beschikken, nu er geen grenzen aan de communicatie meer zijn. Nu we onze ideeen van over de hele wereld kunnen halen en ons een nieuwe mythologie kunnen scheppen, een van zuster-en broederschap, is die nieuwe mythologie ook al onder ons.

Campbell heeft het over de functies van de mythologie, hij onderscheidt er 4.

De eerste is de mystieke functie, dit kan een mens het wonder van het universum en van zijn bestaan daarin tonen. Het kan de mens het ontzag voor dit mysterie bijbrengen. Als je dat besef kwijt raakt heb je geen grond van bestaan. Dat is wat we om ons heen zien gebeuren. ( wat ik hier overigens heel mooi vind, is dat hij overal ook weer pogingen van de mens in ziet om zich nieuwe mythen te scheppen, zoals b.v. in computerspelletjes, grafity, films, etc.) De tweede functie is van een kosmologische dimensie, die waarmee de wetenschap zich bezighoudt. Zij laat ons de vorm van het universum zien, maar op zo'n wijze dat het mysterie toch doorschemert. De derde functie is die al eerder genoemde sociologische, het ondersteunen en bekrachtigen van een bepaalde sociale orde. Een sameleving die gebaat was bij de regels die de religie, die gevormd was door deze mythe, orde en structuur bood. Deze functie is enorm gaan overheersen in onze wereld terwijl hij uit de tijd is. Hij dient, ondersteunt of bekrachtigd de nieuwe sociale orde niet meer. De vierde functie van de mythe is volgens Campbell die waar wij ons nu allen op zouden moeten richten: de pedagogische functie, hoe je onder alle denkbare omstandigheden je leven moet leiden, mythen kunnen je dat leren.

En daar nu vind ik mijn aansluiting. Een nieuwe mythe ligt volgens mij besloten in het boek van Jamie Sams. De Dertien Oorspronkelijke Clanmoeders. De aspecten die de Clanmoeders vertegenwoordigen zijn stuk voor stuk lessen die ons leren hoe we ons leven in kunnen richten met ontzag voor onze planeet, (hier sluit ook het Gaia-principe op aan). Met respect en liefde voor onze zusters en broeders van heel deze planeet, (hier komt het boeddhisme in tot uiting). Op dit moment in de geschiedenis moeten we leren om weer in harmonie te komen met de wijsheid van de natuur, met de dieren, met het water en de lucht. De mythe dat in dit alles god verscholen lag is afgedaan als pantheisme. En hier vinden we in de nieuwe mythe alles terug wat we nodig hebben om als mens te overleven, te transformeren wellicht, tot werkelijke aardebewoners, tot vreugdevolle kinderen van Moeder Aarde die werkelijk voelen dat ze allen één en gelijk zijn. Moge deze nieuwe mythe voortkomen uit Moeder Aarde en voor de helft vrouwelijk van aard zijn. "

Dit is een citaat uit de volgende site:

http://schildpadontmoetingshuis.web-log.nl/
Sisyphus Laughs

Locked