nieuw hier

Heb je vragen, opmerkingen, kritiek of stellingen n.a.v. het werk van Joseph Campbell? Weet je meer over mythologie, symbolen, religies, mystiek, Godinnen en Goden of 'De weg van de Held(in)'? Wil je iets zeggen of vragen over thema's die m.n. in Nederland relevant zijn? Plaats het hier.

Moderator: Gerard

Locked
Freerk
Associate
Posts: 40
Joined: Fri Oct 17, 2008 12:52 pm
Location: The Dutch countryside

nieuw hier

Post by Freerk »

:P Hallo iedereen,

Ik heb me net ingeschreven als JCF Associate en wil wat over mezelf vertellen en wat Joseph Campbell voor mij betekent. (Zijn naam heeft trouwens interessante initialen: J.C.)
Ik heet dus Freerk en woon in Zeeland. Ik ben 22 jaar onderwijzer geweest en ben momenteel bezig over te stappen naar een loopbaan in de IT, want daar blijk ik meer talent voor te hebben. Indertijd koos ik voor het onderwijs, omdat ik als kind al veel interesse had in kennis op allerlei gebied. Enige tijd geleden werd duidelijk waarom. Er is bij mij het syndroom van Asperger geconstateerd en dat is waarschijnlijk de reden voor mijn talent voor IT en interesse in wetenschap. Vooral wetenschappen die we in het onderwijs wereldoriënterende kennisgebieden noemen, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, godsdienst, natuur- en scheikunde en biologie.
In mijn schooltijd had ik al veel interesse voor mythologie. Helaas werd dat vanuit mijn omgeving niet zo gestimuleerd, omdat de meeste mensen in mijn omgeving daar weinig kaas van hadden gegeten en een gereformeerd nest waarin je wordt opgevoed draagt er ook niet aan bij. Wat mijn opvoeding wel heeft opgeleverd is de waardering voor een goed verhaal. Mijn vader kon altijd mooi vertellen en voorlezen en de bijbelverhalen kon hij lekker spannend maken. Toen ik zelf verhalen uit de griekse / romeinse mythologie ging lezen werd de interesse pas echt aangewakkerd. Als puber las ik ook veel (en soms nog) superheldenstrips (batman is nog steeds mijn favoriet) en daar kwam ik Thor tegen. Zodoende leerde ik ook de Noors/Germaanse mythologie beter kennen. Mijn interesse voor Indianen kwam ook door strips en de Arendsoogboeken.
Na mijn opleiding aan de PA heb ik nog 2 jaar MO-A theologie gedaan, maar moest daar helaas mee stoppen. Begin jaren negentig kwam ik toevallig tijdens het zappen op de 2e aflevering terecht van Mythe en Bewustzijn die door Teleac werd uitgezonden. Gelukkig werd die serie maanden later herhaald en heb dat toen op videoband gezet en het boek aangeschaft. Zo ben ik dus in aanraking gekomen met de inzichten van Joseph Campbell. Voor mij betekende het dat ik eindelijk het idee kon loslaten van het ´enige ware geloof´ waar ik mee opgevoed was. Ik denk dat ik sindsdien ook uitga van een uitspraak van Joseph Campbell, waarvan ik denk dat het een van zijn belangrijkste is:
“Elke God, elke mythologie, elke religie is in deze zin waar: Als metafoor voor het mysterie van mens en kosmos.”
Ik ben ook al jaren geen lid o.i.d. van enige godsdienst of wereldbeschouwing. Ik voel nog het meest voor de opvattingen van de Unitarian Universalists in dat opzicht. Aan de andere kant heb ik eigenlijk geen problemen met iemands geloof in het algemeen. Als het bij je past, je er inspiratie uithaalt en het je helpt een goed medemens te zijn, dan zal ik de laatste zijn die je ervan af wil halen.
Wat mij vooral ook aanspreekt bij Joseph Campbell dat je ook van zoiets als Star Wars, Star Trek en zelfs een soapserie of een ‘vijf stuiverromannetje’ mag genieten. Die worden toch door de zogenaamde literaire wereld als banaal en waardeloos beschouwt. Eigenlijk vind ik dat kortzichtig en elitair. Als er iets is wat ik van Campbell heb geleerd dan is het wel het besef dat in elk verhaal, hoe goed of slecht het ook is, de oervorm van het (mythische) verhaal doorklinkt. En moet het niet zo zijn dat, dat oeroude verhaal voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook als je niet literair onderlegd bent?
Sinds mijn kennismaking met Campbells werk kijk ik ook altijd uit naar meer materiaal (teksten of opnames). Wordt dat door jullie ook uitgewisseld?
:oops: Sorry dat ik misschien een beetje doorgeschoten ben in dit hele referaat, maar ik hoop dat het voor iemand aanleiding is om met mij van gedachten te wisselen over deze altijd boeiende onderwerpen.

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Dag Freerk. Allereerst excuses dat ik zo laat reageer. We zijn op dit moment hard bezig met een paar veranderingen. Het adres waar we eens per maand bijkomen gaat veranderen. We blijven wel in Amsterdam, maar op een andere plek. Verder wordt hard gewerkt aan de oprichting van een nieuwe Ronde Tafel groep in Doesburg. In elk geval: hartelijk welkom bij het Ronde Tafel Forum van de JCF. Je vertelt een indrukwekkend verhaal. Vooral de zin waarin je zegt: 'Als het bij je past, je er inspiratie uit haalt en het je helpt een goede medemens te zijn' vind ik treffend en inspirerend op zich. Mooi verwoord. Ikzelf ben de laatste tijd met name bezig met de mythe van Sisyphus. Zitten heel diepe wijsheden in, die voor iedereen van belang zijn.
De uitwisseling van materiaal via het forum loopt niet zoals ik het graag zou willen, omdat een aantal mensen niet zo vertrouwd zijn met internet en fora. Van de andere kant: als we bij elkaar komen leren we wel veel van elkaar en ik verlaat een bijeenkomst bijna altijd vol inspiratie en entousiastme.
Je eerste posting is inderdaad een lang verhaal geworden. Ik vind het prachtig, maar kijk je wel uit dat je niet al te veel persoonlijke gegevens op het internet zet?
Als je over een onderwerp van gedachten wilt wisselen, graag. Ik ben benieuwd naar wat jou op het moment bezig houdt of waar je vragen over hebt. Mocht je vragen hebben die je liever niet op het forum zet, kun je me altijd mailen naar: gerardjcf@gmail.com.

Vr gr Gerard.
Sisyphus Laughs

Freerk
Associate
Posts: 40
Joined: Fri Oct 17, 2008 12:52 pm
Location: The Dutch countryside

Post by Freerk »

:D Hallo Gerard. Goed dat je mensen waarschuwt niet té persoonlijke informatie te plaatsen. Wat mij betreft hoef je daar niet bang voor te zijn. In tegenstelling tot een aantal leden, zoals je schrijft, ben ik heel vertrouwt met internet en fora en ik plaats alleen dat wat anderen over mij mogen weten.
Laat ik dan mijn eerste bijdrage leveren voor uitwisseling van materiaal. Ik heb dat als nieuwe topic op het forum gezet.
Zo een Ronde Tafel groep (very Arthurian) klink interessant. Lijkt me geweldig om aan mee te doen. Ik ben alleen bang dat het een beetje te ver weg is voor mij. Maar dan is dit forum een goedalternatief.

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Freerk wrote::D Hallo Gerard. Goed dat je mensen waarschuwt niet té persoonlijke informatie te plaatsen. Wat mij betreft hoef je daar niet bang voor te zijn. In tegenstelling tot een aantal leden, zoals je schrijft, ben ik heel vertrouwt met internet en fora en ik plaats alleen dat wat anderen over mij mogen weten.
Laat ik dan mijn eerste bijdrage leveren voor uitwisseling van materiaal. Ik heb dat als nieuwe topic op het forum gezet.
Zo een Ronde Tafel groep (very Arthurian) klink interessant. Lijkt me geweldig om aan mee te doen. Ik ben alleen bang dat het een beetje te ver weg is voor mij. Maar dan is dit forum een goedalternatief.
Met dat laatste kan ik het helemaal eens zijn. :D Zeeland is inderdaad een heel eind weg, maar we hebben wel leden uit Oost Noord Brabant en Gelderland die geregled komen. Maar ik snap dat het een hele onderneming is. Misschien inderdaad een goed idee om op het forum e.e.a. uit te wisselen. Als het bevalt, kun je gerust een keer in Amsterdam komen kijken en kennismaken. En als je de smaak te pakken krijgt start je toch een Tafel bij jou in de buurt, zoals Carmen dat op het moment in Doesburg doet.? Maar misschien loop nu ik te hard van stapel. Haha. Ik ga daar a.s. zaterdag voor de 2e sessie naar toe om te helpen de boel wat op de rails te krijgen. De afdaling van Inanna staat op de agenda. Mooi avontuur.

Overigens komt het woord Ronde Tafel inderdaad daar vandaan. Dat is geen toeval. De grondlegger van onze organisatie, Joseph Campbell, stelt dat de westerse beschaving met zijn gelijkwaardigheid, individualisme en onderzoekingszin daar ontstaan is:

a) de tafel is rond om aan te geven dat niemand meer of beter is dan een ander / dwz allen gelijkwaardig

b) de ridders van de Ronde Tafel weigerden principieel om na een bijeenkomst als groep te vertrekken (wat in die tijd normaal en veilig was). Ze beschouwden zichzelf als zelfverantwoordelijke individuen en niet primair als groepslid die hun eigen weg wilden (en moesten) gaan. Dat was in die tijd een revolutionair idee en ligt aan de basis van het westerse denken.

De weg van de held was 'geboren'.
Sisyphus Laughs

Locked