Interessant om te lezen

Heb je vragen, opmerkingen, kritiek of stellingen n.a.v. het werk van Joseph Campbell? Weet je meer over mythologie, symbolen, religies, mystiek, Godinnen en Goden of 'De weg van de Held(in)'? Wil je iets zeggen of vragen over thema's die m.n. in Nederland relevant zijn? Plaats het hier.

Moderator: Gerard

Locked
Freerk
Associate
Posts: 40
Joined: Fri Oct 17, 2008 12:52 pm
Location: The Dutch countryside

Interessant om te lezen

Post by Freerk »

Mijn eerste bijdrage voor uitwisseling van materiaal.
Op het moment ben ik het boek Mythologie aan het lezen uit de Wereldgeschiedenisreeks van Librero (onder redactie van Roy Willis) met een voorwoord van Robert Walter. Image Tot nu toe lijkt het me een goed boek als instapper voor iemand die nog niet zo thuis is in mythologie. De opzet van het boek zou zelfs kunnen fungeren als leergang voor een studie.
Negen jaar geleden heb ik uit de bibliotheek een boek geleend van J. van Dijk; (Mythen en hun esoterische betekenis Amsterdam, Schors, z.j., fotomechanische herdruk van uitgave 1933 "De wereld als gods lichtkleed" ). Image Je leest het niet even weg, omdat het taalgebruik echt van de dertiger jaren is, maar desondanks vond ik het boeiend en het past zeker in de lijn van Campbell. Een paar weken geleden ging ik weer op zoek naar dit boek en het is tweede hands volop te koop en niet echt duur. Ik heb het dus aangeschaft.
Leuk voor deze tijd van het jaar(december komt eraan) om te lezen: Het geheim van Sinterklaas en de Kerstman. Waarin u de duistere kanten en de magische krachten ontdekt van onze oeroude heidense volksgebruiken. Kosmos 1996, 156 blz van Tonny van Renterghem. Image Joseph Campbell wordt vaak aangehaald in dit boekje.

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Goed idee. Ik heb ook wat voorbeelden van titels. De boeken van Campbell zelf zijn soms tamelijk slecht geredigeerd en ook niet echt geschikt voor beginners. (Uitzonderingen daargelaten).

Ikzelf ben begonnen met deze: Image. Lekker dun en maakt nieuwsgierig.

Daarnaast is ook deze een mooie:

Image of in een nieuwere omslag: Image

Wat heerlijk wegleest is deze:

Image

Mythologie zonder voetnoten - van Els Goethals.

In de laatste staan mythische verhalen, de andere twee gaan meer over hoe mythen te lezen en begrijpen.
Sisyphus Laughs

Freerk
Associate
Posts: 40
Joined: Fri Oct 17, 2008 12:52 pm
Location: The Dutch countryside

Post by Freerk »

Gerard wrote:Goed idee. Ik heb ook wat voorbeelden van titels. De boeken van Campbell zelf zijn soms tamelijk slecht geredigeerd en ook niet echt geschikt voor beginners. (Uitzonderingen daargelaten).

Ikzelf ben begonnen met deze: Image. Lekker dun en maakt nieuwsgierig.
Dit boekje is trouwens opnieuw uitgegeven onder een andere titel: namelijk "Mythen openen het leven."
Image

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Een basiswerk, betaalbaar en degelijk:

Image
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Geweldig boek waardoor ik voor het gevoel heb voor de eersten keer iets van het Taoisme te 'begrijpen'. En begrijp dat veel mensen er niets van begrijpen.

Image

Voor mij een basiswerk.
Sisyphus Laughs

Locked