Citaten van Joseph Campbell

Heb je vragen, opmerkingen, kritiek of stellingen n.a.v. het werk van Joseph Campbell? Weet je meer over mythologie, symbolen, religies, mystiek, Godinnen en Goden of 'De weg van de Held(in)'? Wil je iets zeggen of vragen over thema's die m.n. in Nederland relevant zijn? Plaats het hier.

Moderator: Gerard

Locked
Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Citaten van Joseph Campbell

Post by Gerard »

Mythen hebben geen waarde als ze alleen je rationele verstandelijke vermogens raken - ze moeten het hart raken.
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Een mythe vindt zijn oorsprong in een poetisch inzicht van iemand.
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

De bedoeling van de Graal en de meeste andere mythen is het vinden van van de dynamische bron van je leven, zodat je het leeft vanuit je eigen centrum en niet vanuit iets dat je opgelegd is door de maatschappij.
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

In wezen gaat het bij de mythische reis om het doorbreken van je eigen beperkingen binnenin je, zelfs als het lijkt of ze zich buiten je bevinden.

In mythen worden ze gesymboliseerd door monsters en demonen.
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

In feite is een van de belangrijkste functies van de mythen wat ik de opvoedkundige noem: iemand dragen door de onvermijdelijke stadia van eem mensenleven.

Image
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Politiek en economie brengen onvermijdelijk conflicten met zuch mee. Politiek wil zeggen van iemand anders winnen; dat is ook in de economie het geval.

ik denk dat het wel goed is te moeten vechten en deel te nemen aan de strijd in de wereld; dat is het leven. Maar in de spirituele sfeer zijn er constanten. Het is een schande dat er op het spirituele gebied ook gevechten geleverd zijn, zoals 'Onze religie is de ware'.
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

De held als voorbeeld is een van de dingen die we missen, dus iedereen moet zijn eigen held zijn, en het pad volgen dat geen pad is.

Veel voorbeelden die we volgen zijn heel vreemd. Acteurs, filmsterren zijn bizarre helden. Omdat we ze niet echt in ons persoonlijke leven kunnen integreren. Ze leven in levensomstandigheden die niet overeenkomen met die van de mensen die heb bewonderen. Ze helpen ons niet erg bij het ontplooien van ons eigen leven.

Er zijn niet veel voorbeelden waarnaar we ons kunnen richten. Ik denk dat ieder individu zijn eigen model moet vinden.

Je kunt geen goeroe volgen. Je kunt niemand vragen je 'de zin van het leven te vertellen'. Je kunt deze alleen voor jezelf ontdekken.
Sisyphus Laughs

Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard »

Er is een tijd geweest dat ik me afvroeg: 'Wat is er geworden van de innerlijke rust die het me mogelijk maakte vanuit mijn eigen centrum te bewegen'.

Met het ouder worden gaan steeds meer economische en politieke details een rol spelen.

Image
Sisyphus Laughs

Locked