Vilka är vi?

Här kan du diskutera på svenska samma ämnen som tas upp i de engelspråkiga forumen ovan. Inget ämne är för stort eller för litet, och allt relaterat till mytologi, religion, psykologi eller filosofi är högst välkommet. - Forumet er öppet igen med en tillfällig moderator.

Moderator: Margo Kistemaker

Locked
SkiaOura
Associate
Posts: 222
Joined: Wed May 21, 2003 5:00 am
Location: Stockholm, Sweden.

Post by SkiaOura »


Hej alla!

Jag heter Julia, bor i Stockholm, och studerar matematik på Stockholms Universitet.
Bland mina andra intressen finns yoga som jag lär mig på Skandinaviska Yogaskolan (www.yoga.se), hypnos, psykologi och mytologi. Kortfattat kan man säga att jag är passionerat intresserad av människans andliga och psykologiska beståndsdelar.
Campbell blev jag intresserad av för ungefär 5 år sedan, och har sedan dess slukat Masks of God böckerna, Hjälten med 1000 Ansikten, Myternas Makt, och lite andra också. Jag ser fram till att läsa mer, men vill först få en grund i religionspsykologin som den undervisas på högskolan.

Mina planer är att starta en Roundtable av något flexibelt slag i Stockholm, samt en drömgrupp så snart som möjligt. Jag har lite knappt med tid nu på grund av studier och yoga, men hoppas att jag inom snar framtid kan disciplinera fram mer tid (bort med TV, helt enkelt :smile:) och kan manifestera de planer jag just beskrivit.

Jag ser också fram till givande diskussioner i det här forumet, och till att lära mig mer om er andra svenska medlemmar i JCF.
Så... skriv!

Med kärlek och glädje,

Julia.




Bhavani
Associate
Posts: 3
Joined: Thu Oct 16, 2003 5:00 am

Post by Bhavani »

Hejsan till alla!

Jag hetter Rebecca. jag larde mig om Joseph Campbell for ungefar 10 ar sedan men nyligen har borjat att studera hans bocker igen. jag ar valdig intereserat i mytologi, religion, filosofi, psykilogi, kultur, osv. bl. a. ar jag intereserat i hur religioner och spiritualla ideer funderar for olika manniskor och i kulturer, hur det ser ut som litturaturen pa de dar amne fokuserar pa samma ideer, problem, och losningar. jag ar mest intereserat i hur det finns en energi igenom alla och allt i varlden men det ar inte sa accepterat och hur for mig ser det ut som malen i livet ar klart (att bli en med energin och ta bort identiteten) men det finns inte sa manga som kanner samma vag.

just nu tar jag ett ar att resa i asien, indien, och sudost asien att borja lara mig hur manniskor levar och tankar. jag borjade resan i indien och bodde 7 veckor pa min gurus ashram, sedan resde jag i sudindien i 6 veckor och nu ar jag i japon. fortfarenda vet jag ingenting men har jag lart mig mycket. annars har jag lust att dans och sjunga och har planerat att fa en utbilding i dem nar jag kommer tillbaks till sverige nasta sommer. jag vill garna diskutera vad som helst med andra svenskor.

har ni sa verkligen bra!
kramar och karlek, Rebecca
(mitt spiritualla namn fran min guru ar bhavani)

SkiaOura
Associate
Posts: 222
Joined: Wed May 21, 2003 5:00 am
Location: Stockholm, Sweden.

Post by SkiaOura »


Hej Rebecca och välkommen till JCF!

Jag hoppas att du delar med dig, till den grad det är möjligt, av de insikter som du når på din resa.
Kul att ha dig ombord!

Julia.

KatB
Associate
Posts: 1
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:05 am

Post by KatB »

Hei,
jeg er norsk, men har nettop flyttet til California.
Jeg har nettop oppdaget Campbell, og kan ikke fatte hvordan jeg har ikke har funnet ham tidligere!
Lykkeligvis har min samboer alle boekene, saa jeg har mye aa glede meg til :smile:


svenskan
Associate
Posts: 2
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:46 am
Location: Sweden

Post by svenskan »

Hej mitt namn är Jeanette och jag har just blivit medlem här på JCF. Upptäckte dessa svenska forum, men ser också att det inte varit någon aktivitet på ett bra tag, så, har ni flyttat er till andra forum eller?
Jag är kompositör och mycket intresserad av myter o religion ur flera perspektiv, har läst och lyssnat till Campbell sedan flera år. Hopppas få veta om andra svenskar fortfarande är aktiva på denna sida alltså... Tills dess, Jeanette

SkiaOura
Associate
Posts: 222
Joined: Wed May 21, 2003 5:00 am
Location: Stockholm, Sweden.

Post by SkiaOura »

Hej Jeanette!

Jag är här fortfarande, men som du kanske förstår verkar det inte finnas så många svenskar här i krokarna.

Kul att du kommit ombord. Har du några specifika intresseområden inom mytologi och religion?

Julia.

Storyteller
Associate
Posts: 4
Joined: Sat Oct 30, 2004 9:58 am

Post by Storyteller »

Hej allihop!
Jag har trillat in i Campbells värld ganska nyligen, men alltid varit intresserad av symbolik. Är det någon som kan tipsa om myter som beskriver det lust- och fasansfyllda dilemmat med att träffa sin själsvän, när man redan lever i ett förhållande (som dessutom är bra). Det måste finnas något mytologiskt tema som kan vara till hjälp när det gäller att tackla denna prövning, vilka möjligheter till utveckling som finns m.m.
Tacksam för svar

SkiaOura
Associate
Posts: 222
Joined: Wed May 21, 2003 5:00 am
Location: Stockholm, Sweden.

Post by SkiaOura »

Hej!

Oj vilken svår fråga. Jag ska ta upp det med de andra moderatorerna. Själv kan jag inte minnas att jag läst någonting om just detta dilemma, även om Campbell skrivit en hel del om kärlek allmänt.

Jag återkommer!

Julia.

svenskan
Associate
Posts: 2
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:46 am
Location: Sweden

Post by svenskan »

ja du Julia... det har tagit lite tid för mig att svar tillbaka... mycket omställningar... har tagit paus från musiken o bestämt mig för att läsa religionsvetenskap i uppsala, börjar nu om nån vecka... ska bli spännande. Ja, mitt intresse är brett men förtillfället är jag mycket intresserad av riter och förnyandet av riter, det har väl också med min musikaliska bakgrund att göra att jag naturligt söker former för att manifestera och uttrycka passager i de mänskliga erfarenheteran, både känslomässiga, psykologiska och själsliga. kan det vara en början till samtal? Hoppas du är kvar... Jeanette

Marcus
Associate
Posts: 8
Joined: Sat Apr 28, 2007 9:04 am
Location: Sweden

Post by Marcus »

Har det blivit nån Campbell Roundtable i Stockholm?

fiskmat
Associate
Posts: 7
Joined: Fri Feb 04, 2011 11:01 am
Location: Sweden
Contact:

Post by fiskmat »

Är detta forum fortfarande aktuellt? Vore kul komma i kontakt med andra intresserade :)

Einherjar
Associate
Posts: 46
Joined: Thu Jan 20, 2011 4:21 pm
Location: Stavanger - Norway

Post by Einherjar »

Det virker å være liten aktivitet på denne svenske delen av forumet. Selv er jeg Norsk, men det føltes så godt å se noen skrive på et språk som mer eller mindre er det samme som mitt.

Er usikker på om mange mennesker er aktive på forumet over tid. Mennesker som er i en fase av livet hvor en søker svar på spørsmål rundt mysteriet livet er, blir lett forført av den trygghet som finnes innenfor den konforme tilværelse. Egentlig misunner jeg kanskje dem, da jeg undrer meg og har flere spørsmål nå enn da min søken etter selvinnsikt startet :D

Min beundring av professor Campbell er hans flotte måte å bruke språket. Det er for meg forelesninger rundt historie og mytologi i en form svært nær poesi. Hans innsikt i hvordan mennesker uttrykker seg gjennom symboler og språk er nesten uten sidestykke.

Så hva er det jeg finner fasinerende og utfordrende. Først og fremst komparativ mytologi. Altså de historier mennesker forteller hverandre om den opplevelse livet er. Symbolikk og språk i kulturelt og historisk perspektiv. Mer eller mindre, hvem er vi, hvor kommer vi fra, hvor er vi på vei.

Som du antagelig forstår er jeg en underlig skrue som er nysgjerrig på andre mennesker. I vår tid hvor mennesket og individed blir undertrykt av det sosiale system vi selv har skapt, virker det som vi merkelig nok har distansert oss fra naturens fantastiske mysterium som vi er en del av. Vi snakker uten å si noe, vi hører uten å lytte, vi ser uten å følge med.


Jeg tok meg den frihet å se på nettsiden som er linket til profilen din, hvis det er din side da. Uansett skaper av verkene, ble den ubetydelige kritiker jeg er, veldig imponert. Uavhengig av den tekniske utførelsen, har bildene en historie å fortelle. Konflikten mellom den ytre verden og den indre verden er noe som preger alle mennesker. Men det er sjelden å se noen være modig nok til å inrømme det.

Uansett. Skulle du, eller andre for den saks skyld, ha noe på hjertet. Enten det er et ønske om å fortelle noe, dele tanker, svar på spørsmål, eller noe annet. Vil jeg med glede delta i utveksling av erfaringer, kunnskap og refleksjoner som måtte dukke opp.
Eyvitar firna - er maðr annan skal, þess er um margan gengr guma; heimska ór horskum - gerir hölða sonu - sá inn máttki munr.

Never place blame on man, because it happens to all. No matter how wise, a fool he becomes, when love steals his powers.

Hávamál

Locked